Maj 22

Pot, łzy i Zygmunt…

W dniach 19-21 maja uczniowie naszego gimnazjum udali się w wyprawę w czasie której zdobywali góry, oglądali stare mury i poznawali obozową rzeczywistość.

Pogoda dopisała, wszyscy wrócili cali i zdrowi, można zatem zaliczyć wycieczkę do udanych.

Pierwszego dnia zdobyliśmy Trzy Korony. Kosztowało nas to wiele wysiłku i potu ale było warto. Widok zapierał dech w piersiach.

galeria Pieniny

Drugiego dnia gimnazjaliści z Dębna postanowili obejrzeć kościółek w Dębnie (Podhalańskim). W tym XV wiecznym kościele zbudowanym bez użycia gwoździ, mogliśmy podziwiać wspaniałą polichromię. Kościół ten jest wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

galeria kościółek

Następnie udaliśmy się do Wadowic, gdzie obejrzeliśmy wystawę poświęconą Janowi Pawłowi II i kościół parafialny z XVIII w.

galeria Wadowice

Ważnym punktem na trasie naszej wycieczki był Oświęcim. Teren obozu to obecnie Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. Postanowiliśmy zmierzyć się z tą bolesną historią. Chwilami towarzyszyło nam niedowierzanie, byliśmy zszokowani jak wiele było w tym miejscu cierpienia i nienawiści. Niejednemu z nas zakręciły się łzy w oczach. Zrozumieliśmy co znaczą słowa:

„To ludzie ludziom zgotowali ten los”.

Musimy wybaczać, ale nie możemy zapomnieć.

galeria Oświęcim

Trzeciego dnia „podbijaliśmy Kraków i szukaliśmy Smoka. Zwiedzaliśmy Wawel, podziwialiśmy dostojny Dzwon Zygmunta. Nie zabrakło nas też na krakowskim rynku, gdzie zachwycaliśmy się Sukiennicami i Kościołem Mariackim. Kraków pożegnał nas deszczem, ale to nie popsuło nam nastrojów. Wróciliśmy bogatsi o nowe wiadomości, doświadczenia i przeżycia.